MOVE ON LAH!

Assalamu'alaikum. Alhamdulillah masih diberi peluang untuk bernafas pada hari Jumaat yang mulia ni. Aseef jiddan lamaaa dah saya tak update. Busy sangat lah konon. Haha okay enough mumbling let's get down to business! Cehhh.

Bismillah...
Okay since ada yang minta saya update pasal move on ni, so saya pun dengan rela hati menaip la beberapa tips yang InsyaAllah berguna. INSYAALLAH :)

Selalunya orang kaitkan move on ni dengan cinta kan? Why you ask? Sbb bila dah breakup mesti la nak kena move on. Lagi lagi yang mmg tak boleh nak bertegur sapa dah tu. Duk tercegat ja kat situ pasaipa? HihiOkay so antara tips tips nak move on ialah:

  • Banyakkan MUHASABAH DIRI. Hat ni ialah perkara first yang paling penting and mustahak untuk memulakan langkah. Banyakkan ingat Allah. Solat taubat. Kalau malas sangat nak solat, istighfar and zikir bebanyak okay! And banyakkan baca al Quran serta terjemahannya :D
  • Stop stalking and start ignoring! Bak kata my kakak angkat lah ni. Katanya lagi, "Tiqa, lagi bagus kalau awak boleh block dia. Takdak lah tiqa gatai nak p stalk. nnt sakit hati ngadu kat akak." Eceh poyo yang amat lah kakak sorang ni. Pffftt.
  • Sibukkan diri dengan hobi and segala perkara yang berfaedah. Sampai part ni saya tetiba termonolog sendirian, "hobi? hobi aku stalk dia la..." Pffttt teruk nau pangai :'D Haha adui. Hobi yang macam tu seeloknya di flush dalam toilet. Mohon buang jejauh! So kalasaya nak lupakan dia saya suka sibukkadiri dgn membaca. selain tu gomol gomol dengan my cats kat rumah niHehe.
  • Elakkan minda throwback masa lalu. Haa yang ni saya ngaku saya selalu buat. Kekadang rasa menyesal bila terkenang al kisah yang lalu tapi nak buat mcm mana kan, jadikan segala yang dah lepas lepas tu sebagai pengajaran.
  • Hapuskan segala pemberian si dia. Okay yang ni ramai tak setuju, maksud saya hapuskan tu jangan la awak p buang ke bakar ke semua gifts yang dia bagi. kalau tak sampai hati nak buang, sedekah dekat orang lain. Kan lagi baik? takpun simpan bebaik dalam satu box, balut leklok, gam kuat kuat selotep apa semua, then simpan kat satu tempat yang awak takkan tgk dah. Senang cerita tanam je dalam tanah :'D
  • Banyakkan kawan yang bagi semangat atau kawan baru. Tak salah nak berkawan kan? Tapi pandai pandai la pilih kawan. Kawan dgn orang yang soleh dan solehah. Dorang boleh tolong awak dari segala macam segi insyaAllah.
Okay setakat tu je yang saya boleh bagi. Penat juga perah otak fikir. Hm dan lagi satu! Mohon sesangat elakkan lah ada serius relationship selagi belum halal. Tak perlu pun couple. Islam tak ajar semua tu. Okay? Hmm. Maaf lah sikit sangat tips ni :'( Kalau ada lagi mohon sesangat sedekahkan ilmu tu dekat saya ya? Syukran jiddan sahabat fillah! Jom kita move on berjemaah. La tahzan, QAWIY LILLAHITA'ALA! :)

Comments

Popular posts from this blog

R.I.A.K

You can't break a broken heart ;)